Kevin Wilpstra: “Als het weer zo loopt als vorig seizoen, dan belooft dat veel goeds.’’

Na de sterke tweede plaats van vorig seizoen verloopt de huidige jaargang voor Blauw Wit ’34 moeizamer. Keeper Kevin Wilpstra is eerlijk in zijn analyse, kijkt vooruit naar het duel met Oranje Nassau en spreekt zijn ambities uit voor de rest van het seizoen.

Vorig seizoen eindigde Blauw Wit ’34 knap als tweede. Dit jaar loopt het een stuk stroever. Waar zit volgens jou het grootste verschil?
“Vorig jaar hebben we het in de tweede seizoenshelft beter gedaan dan in de eerste. We pakten zelfs een periodetitel. Daarom wil ik nog niet spreken van een groot verschil, maar dat het stroef loopt, is duidelijk.”

Is het vooral een kwestie van pech en details, of ontbreekt er dit seizoen iets binnen het team?
“Het is zeker geen kwestie van pech of details. Ik kan me geen wedstrijd herinneren die we dit seizoen onterecht hebben verloren. Het is vooral een gebrek aan kwaliteit en mentaliteit, en dat is iets wat er de afgelopen jaren steeds meer is ingeslopen.”

Hoe ga je als keeper om met zo’n fase waarin de resultaten tegenvallen?
“Je kunt niet veel anders doen dan proberen rust uit te stralen en iedereen zo goed mogelijk neer te zetten.”

Slotoffensief - WhatsApp Image 2026 01 15 at 18.40.25
Foto: slotoffensief.limbointernational.dev/

Zaterdag wacht de wedstrijd tegen Oranje Nassau. Wat voor duel verwacht je?
“Dat is lastig te zeggen. Oranje Nassau heeft elk seizoen zeven of acht nieuwe spelers, maar het zijn altijd goede voetballers. Ik verwacht daarom twee ploegen die willen voetballen.”

Waar liggen volgens jou de kansen voor Blauw Wit ’34 in dat duel?
“Het eerste en laatste wat bij me opkomt is de snelheid van Rens Merkus. Verder bemoei ik me als keeper zo weinig mogelijk met de tactiek, wat misschien ook wel verstandig is.”

Bij Oranje Nassau staat Erwin Heidekamp onder de lat, vier jaar lang jouw concurrent bij FC Groningen. Hoe bijzonder is het om nu tegenover elkaar te staan?
“Niet zo bijzonder meer. Dit is mijn negende seizoen bij Blauw Wit en dat van Heidekamp bij Oranje Nassau ook. We hebben inmiddels al vaak tegenover elkaar gestaan. Wel kijk ik ieder seizoen even of hij meer tegengoals heeft gekregen dan ik.”

Hebben jullie vooraf nog contact gehad, of gaat het zaterdag echt alleen om winnen?
“Er is geen contact geweest over de wedstrijd. We waren concurrenten, geen vrienden, en dat lijkt me ook geen goede combinatie. Bij FC Groningen waren we gelijkwaardige concurrenten: Heidekamp was heel fanatiek en ik had meer talent.”

Slotoffensief - DSC05779
Foto: @Blend.byus & @owhimagain

Wat zijn jouw persoonlijke ambities voor dit seizoen, zowel individueel als met het team?
“Met het team wil ik in de top vijf eindigen. Individueel is het, zoals elk seizoen, mijn doel om de minst gepasseerde keeper te worden, maar daar kijk ik op dit moment niet naar.”

Wat verwacht je van Blauw Wit ’34 in de tweede seizoenshelft? Zit er nog een inhaalslag in?
“Als het weer zo loopt als vorig seizoen, dan belooft dat veel goeds. Maar dan moet er wel iets gebeuren. De trainer zal keuzes moeten maken die in het belang zijn van het team.”

Wanneer zou jij aan het einde van het seizoen tevreden zijn, ondanks de lastige start?
“Als we het plezier hebben teruggevonden, met veel overwinningen en mooie wedstrijden.”

Delen

Website sponsor:
LIMBO International: WordPress specialisten uit hartje Friesland.