Het was dringen dinsdag avond voor de honderden bezoekers op sportpark ’t Ketting, allemaal wilden zij een glimp opvangen van het bekerfenomeen dat FC Surhusterfean heet. De ploeg die deze avond de kwartfinale van de beker speelt, schakelde eerder al 4e divisionisten PKC ’83 en Flevo Boys uit, rijgen ze de volgende kraal ook aan de ketting in de vorm D ‘Olde Veste? De Steenwijkers zullen goed voor de dag moeten komen, want de Feanster messen zijn geslepen!
Een “darts-achtige” opkomst tussen de zorgvuldig geplaatste dranghekken wordt gevolgd door een viering van een mijlpaal. Doelman Fincent van der Veen, keepte zijn 100e wedstrijd en dus was het tijd voor een bloemetje en een applaus van een bomvol sportpark!
Na de ceremoniële verplichting was het tijd om af te trappen, portier van Kempen sluit het hek en samen met zijn kompaan portier Vos zetten zij de dranghekken weer veilig aan de kant, kant want elke meter van de omheining wordt gebruikt door het publiek, dat hoge verwachtingen heeft; ‘’twa kear goed lotsje en we spylje thus tsjin PSV’’, door de drank bevlogen zou je zeggen, maar niks is minder waar wanneer er een slok koffie naar binnenglijdt.
De Feansters beginnen fel aan de wedstrijd, iets wat D’ Olde Veste wellicht niet helemaal gewend is, maar waar de ploeg van Gert van Duinen o zo goed in is, en ook deze keer werpt dit zijn vruchten af! Na drie minuten dwingt de thuisploeg een corner af, een wapen dat deze ploeg ontzettend goed beheert, zo ook nu! De bal van Mark Jager vindt het hoofd van de vrijgewurmde Wibo van der Werf, zijn inzet wordt geblokt, maar heel alert staat Sander van Lingen op de goede plek, de rebound is voor hem en hij werkt de bal achter de doellijn! Zo staan de Feansters al vroeg op voorsprong en zullen de Steenwijkers alle zijlen bij moeten zetten om de vechtlust van de Feansters te temmen.
Na tien minuten gespeeld te hebben laat Olde Veste voor het eerst van zich horen, een afstandsschot vliegt naast het doel van de jubilerende van der Veen. Dat de Steenwijkers kunnen voetballen, laten ze bij vlagen zien, maar de Feansters doen alles behalve bezwijken, het is een genot om te zien hoeveel energie er in de ploeg zit en dit zorgt er voor dat de tegenstander vaak niet veel verder komt dan het middenveld.
‘’At se dit mar folhalde”, ‘’Dit mat se de twadde helte bekeapje tink’’, klinkt het aan de zijlijn, waar de supporters ook erg onder de indruk zijn van de manier van spelen van hun Feanster jongens. Terwijl de Anta Flu snoepjes in de ronde gaan komen de Feansters er met een goede aanval weer eens uit. De afronding laat te wensen over en dus blijft het 1-0, dat tevens de ruststand zal zijn.
‘’It sil wol switte wurde foar de froulje achter de kofje tafel, wat in minsken!”, aldus een supporter die er voor kiest om maar buiten te blijven, en zich daar te verheugen op de tweede helft, die ongetwijfeld weer sensationeel spannend zal worden.
Die tweede helft, die is inmiddels begonnen!
De Feansters gaan door waarmee ze bezig waren, en dwingen hiermee al vrij snel in de tweede helft een vrije trap af. “Dizze gjit op goal, kin net misse’’, zo kinkt het en niet is minder waar. Een streep van Mark Jager wordt ter nauwe nood gered door de Steenwijker keeper, die de bal tot zijn schrik alleen van zijn handschoenen af hoort ketsen.
Inmiddels zijn we tien minuten bezig in de tweede helft en het spelbeeld wordt duidelijk iets steviger, iets wat FCS in de kaart speelt. Nog steeds is het D’ Olde Veste dat stevig wordt getemd op het middenveld, de eerste ogen aan de zijlijn gaan al richting de klok. De Feansters wisselen voor het eerst, Erwin Vos vervangt Bard Pultrum.
Niet veel later komt D’ Olde Veste met een reactie, een dubbele wissel, ook FCS wisselt nog eens, in het veld komt Erwin Tabak, hij vervangt Michel Weisser.
Met nog zo’n twintig minuten te spelen is daar een opgelezen kans voor de thuisploeg om de score te verdubbelen, Rienk Bouma die goed wordt bediend door Erwin Tabak, lijkt oog in oog met de doelman te komen, maar uitstekend verdedigend werk voorkomt erger voor de Steenwijkers.
De slotfase van de wedstrijd is duidelijk voor de Feansters, zeven minuten voor het eind volgt er een goed schot van Mark Jager dat in de verre hoek wordt gekeerd door de doelman. Inmiddels tikt de klok verder richting de verlossende 90 minuten, minuut 88 is aangebroken, wanneer FCS een vrije trap versierd. Jager heeft een goed geheugen en ziet zijn prooi als aangeschoten wild, dus probeert hij het nog eens. Wederom ketst de bal van de handschoenen, Leon Bosma die de geblesseerd geraakte Erwin Tabak heeft vervangen staat op de goede plek en weet de rebound binnen te schieten! Zo ruikt de thuisploeg de halve finale al!
De arbiter van dienst gaat nog even flink in de overuren, tot grote verbazing van de aanwezige voetbalmenigte, wanneer het eindsignaal dan eindelijk klinkt, is de euforie gigantisch en terecht, want David schakelt de derde Goliath op rij uit! FCS is halve finalist en is daarmee ook nog eens geplaatst voor de landelijke beker volgend seizoen!
It wie wer in bysundere foetbaljonne!








