Olke de Wit: “Het grote doel is nu promoveren”

VV Kollum draait een sterk seizoen en staat stevig in de bovenste regionen van de ranglijst. Een van de vaste waarden is de pas 20-jarige Olke de Wit, die al jaren deel uitmaakt van het eerste elftal. Vooruitkijkend naar het belangrijke duel van zaterdag tegen directe concurrent vv Opende, blikt hij terug én vooruit.

“Het is voor ons tot nu toe een mooi seizoen,” begint De Wit. “Niet alleen vanwege de plek op de ranglijst, maar vooral omdat we echt stappen hebben gemaakt ten opzichte van vorig seizoen. Daardoor is er veel vertrouwen binnen de groep en hangt er een positieve sfeer.” Volgens de aanvaller liet Kollum in de eerste seizoenshelft zien wat het in huis heeft. “We hebben een aantal fantastische wedstrijden gespeeld waarin we veel goals maakten. Maar er zaten ook zwaardere wedstrijden tussen die we echt over de streep moesten trekken. Juist daarin hebben we laten zien dat we kunnen vechten voor de punten.”

Aan het begin van het seizoen was de ambitie duidelijk. “Het doel was om mee te doen om de prijzen. We hebben inmiddels al een periode gepakt, dus we hebben laten zien dat het kan.” Dat smaakt naar meer. “Nu merk je bij iedereen dat het grote doel wel promoveren is geworden. Daar zullen we met z’n allen alles aan doen. Dan moeten we wel consistent blijven, zowel verdedigend als aan de bal. Als dat lukt, moet het erin zitten dit seizoen.”

Slotoffensief - Energietalent 260315 curved
Olke de Wit: “Het grote doel is nu promoveren” 4

Zaterdag wacht met vv Opende een directe concurrent. “Opende doet dit jaar gewoon weer goed mee bovenin, dus makkelijk zal het niet worden,” verwacht De Wit. “Ze hebben veel snelheid en kwaliteit voorin, waar wij het vorig seizoen soms lastig tegen hadden. Maar wij hebben ook genoeg kwaliteit. Als wij de juiste dingen doen, zitten er drie punten in. Ik verwacht een echte 50/50-wedstrijd, maar wij gaan er alles aan doen om die punten mee naar Kollum te nemen.”

Ook persoonlijk kijkt De Wit kritisch naar zijn seizoen. “Ik heb een aantal goede wedstrijden gespeeld, maar ook mindere. Ik probeer elke wedstrijd het beste uit mezelf te halen. Lukt dat niet aan de bal, dan moet je het doen met druk zetten en duels winnen. Dat heb je altijd zelf in de hand.” De samenwerking voorin stemt hem tevreden. “De connectie met Sil en Thieme wordt steeds beter. Samen zijn we inmiddels goed voor 22 goals.”

Dit seizoen probeert De Wit vooral zijn kwaliteiten beter te benutten. “Ik speel meer in mijn kracht met diepteloopacties en snelle passjes tussen de laatste lijn. Met Max en Thieme achter je is er genoeg kwaliteit om die ballen te geven.” Ook zijn afronding kreeg extra aandacht. “Ik probeer sneller op goal te schieten: snel en hard uithalen om van een halve kans toch een goal te maken. Daar liggen mijn kwaliteiten.”

Verbeterpunten ziet hij ook. “Balvast zijn is iets waar ik mezelf nog in kan verbeteren. Dat is ook waar ik tijdens trainingen het meest op train. Trainer Jan Mulder helpt me daar goed bij.” De vooruitgang is zichtbaar. “Ten opzichte van vorig seizoen heb ik al stappen gezet, maar ik wil me daarin blijven ontwikkelen.”

Slotoffensief - DSC 0089
Olke in het shirt van vv Kollum. Bron foto: Bauke Schat

Met doelpuntenrecords houdt hij zich niet al te veel bezig. “Ik probeer gewoon zoveel mogelijk kansen af te maken en me te concentreren op elke kans die ik krijg. Het belangrijkste is dat we aan het einde van het seizoen als team ons doel hebben behaald.” Toch is de ambitie er wel. “Ik denk dat ik de 19 goals van vorig seizoen wel kan overtreffen, maar dan moet ik er nog een aantal maken. Je wilt elk jaar beter presteren. Gelukkig scoor ik niet alleen: Thieme en Sil zijn ook op dreef. We doen het echt samen.”

Zijn kracht ligt vooral rond de zestien. “Snel draaien en op goal willen schieten. Daarnaast heb ik een hard schot waar ik altijd op kan rekenen en waarmee ik soms van halve kansen goals maak.”

Slotoffensief - image00017
Olke in het shirt van vv Kollum. Bron foto: Bauke Schat

Tot slot benadrukt De Wit de veelzijdigheid van zijn ploeg. “Als team kunnen we voetballend echt fantastisch zijn. We hebben veel voetballend vermogen op het middenveld en verdedigers die graag door de linies heen spelen. En als dat even niet lukt, hebben we ook laten zien dat we met z’n allen keihard kunnen werken.”

De ambitie voor de rest van het seizoen is helder. “We hopen natuurlijk te promoveren en tot nu toe zijn we aardig op weg. Maar het seizoen is nog lang en er kan van alles gebeuren. Dat maakt voetbal ook zo leuk.”

Delen

Website sponsor:
LIMBO International: WordPress specialisten uit hartje Friesland.