Zaterdag 28 februari stond de uitgestelde ‘Slach om de Mieden’ op het programma. Op sportpark Easterbuorren in Augustinusga werd onder ‘herfstachtige’ omstandigheden om 14.00 uur afgetrapt voor de derby tussen s.v. ASC’75 en GSVV. In het eerste kwartier hielden de mannen uit Augustinusga, Surhuizum en de buren uit Gerkesklooster en Stroobos, elkaar redelijk in evenwicht. Na deze aftastende beginfase trok ASC de teugels geleidelijk strakker aan en werd de druk op de defensie van GSVV opgevoerd. Dat overwicht betaalde zich na 28 minuten uit. Tygo Borger onderschepte knap de bal op het middenveld, kreeg vrije doortocht richting het vijandelijke doel en rondde uiteindelijk ook af: 1-0. ASC rook bloed en probeerde direct door te drukken. Daarbij werd af en toe wat ruimte weggegeven, wat GSVV enkele kleine mogelijkheden opleverde. Echter was dat niet voldoende om ASC doelman Allard van den Bosch echt zenuwachtig te maken. Vlak voor rust viel alsnog de 2-0. Een inzet van Timon van den Bosch werd nog van de lijn gehaald, maar Arend Veenstra was er als de kippen bij om de rebound binnen te tikken. Een welkome opsteker zo kort voor de pauze. Na rust hield ASC de controle stevig in handen. GSVV toonde wel inzet, maar kon de thuisploeg niet echt aan het wankelen brengen. De mannen van Sip Jaap Bos dicteerden het spel, al verzuimden zij de score verder uit te bouwen. Ondanks een dikke handvol grote kansen in de tweede helft bleef een derde treffer uit. In de slotfase ging het tempo wat omlaag, maar de 2-0 voorsprong kwam niet meer in gevaar. Zo trok ASC de derby overtuigend over de streep. Volgende week ontvangt s.v. ASC’75 het laaggeklasseerde s.v. Houtigehage op sportpark Easterbuorren. De aftrap is om 14.00 uur. Waakzaamheid voor onderschatting zal daarbij geboden zijn.








