Bron: Gurbe van der Woude / GrootSa
BEETSTERZWAAG Het voetbalseizoen is bijna geheel ten einde en alle kampioenen zijn bekend. Bij de familie Kunnen uit Beetsterzwaag viel dit jaar het nodige te vieren, want bij maar liefst zes leden van de Sweachsters kon de kampioensvlag uit.

De belangrijkste titel was voor de broers Jan-Wiebe (24) en Jacco (23) die met het vlaggenschip van de Sweach op overtuigende wijze promotie naar de vierde klasse van het zaterdagvoetbal afdwongen. Hun zuster Anna (25) werd met het 7×7 18+ team kampioen.
Daarnaast werden de broers Gerrit (63), vader van bovengenoemd drietal, Auke (60) en Wim (58) kampioen met het 7×7 45+ team van de Sweach. “Seis fuotballers út in famylje kampioen is miskien net unyk, mar wol bysûnder liket my”, verklaart Wim Kunnen het belletje naar de redactie van Grootsa.
De familie Kunnen is tot in de poriën verbonden met de Sweach. Gerrit en Auke voetbalden jaren in het eerste elftal van de vereniging. Gerrit is de laatste jaren grensrechter bij het eerste elftal en was in het verleden secretaris. Auke zette zich in voor het onderhoud van de accommodatie. Wim speelde in het tweede elftal en was tot voor kort voorzitter.
De zes kampioenen hebben de titel niet met een apart familiefeestje gevierd. “Mar we ha it wol mei de ploech fierd. We ha sawysa faak in feestje, want it giet op ús leeftiid mear om de gesellichheid as de prestaasjes”, aldus Wim. “We fuotbalje in soad tsjin klups út de regio lykas Boarnburgum, Oerterp en Houtigehage. Mannen dêr’t we eartiids ek tsjin fuotballen, dat is altyd leuk.”
Hoe lang de drie broers de kicksen nog aantrekken weten ze niet. Komend seizoen zijn Gerrit, Auke en Wim zeker nog actief. “Dêrnei moatte we sjen hoe fit we noch binne en hoefolle spilers we ha, want op ús leeftiid falt der ek wolris ien ôf.”







