Zuidhorn kan een helft goed meekomen

Zaterdag stond de vijfde derby van het Westerkwartier op het programma voor onze Peendermantsjes. Tot dusverre waren de ontmoetingen tegen Aduard, VEV’67 en Zuidhorn ons goed gezind. Aan een reeks van vier overwinningen werd zaterdag de vijfde toegevoegd. Een indrukwekkende reeks!

Gemakkelijk ging het zaterdag allerminst. In de eerste helft ontstond een tactisch steekspel, waarbij de tegenstander goed mee kon komen. In de tweede helft vergat Opende snel en flink afstand te nemen. Wat wel overbleef waren de drie verdiende punten.

Zoals geschreven ontstond er in de eerste helft een tactisch steekspel. In de veertiende minuut wist Remco Wijma vanuit een corner de bal net wat te weinig effect mee te geven om binnen te laten draaien.

Twee minuten later verscheen de 1-0 op het scorebord. Arnold Oosterbaan stak Remco weg en deze verscheen één op één met de keeper. De laatste man verweerde zich nog en greep hierbij Remco, die zich losrukte, waarbij Wijma in botsing kwam met de keeper, maar alsnog de bal binnenfrommelde. Scheidsrechter Wiersema besloot alsnog te fluiten. Velen dachten dat er een penalty en gele/rode kaart zou volgen voor de laatste man van Zuidhorn, maar tot ontsteltenis van Opende besloot hij tot het geven van een vrije trap aan Zuidhorn.

Gesterkt door deze meevaller liet Zuidhorn zich in het volgende kwartier wat meer gelden. Een voorzet vanaf links werd na een halfuur verlengd door de spits van Zuidhorn, waarbij deze naast de veste van Roorda verdween.

Opende voetbalde gehaast en probeerde het een paar keer wild van afstand. Voor rust schoot ook Wijma nog een keer voorlangs en uit een corner werd een inzet van Oosterbaan nog van de lijn gehaald.

Opvallend was de roep van laatste man Jarno Westerhof dat er wel een tandje bij op kon en moest en dat was vast ook hetgeen de technische staf in de rust mee heeft gegeven.

Want na rust verscheen, zoals wel vaker dit seizoen, een veel scherper ogend Opende aan de aftrap. Maurice en Xander Postma gingen zich nadrukkelijker melden en ook Niels de Jong kwam in de tweede helft meer in het spel voor.

Op het uur was er een verzorgde opbouw die via Jarno Westerhof en Maurice Postma bij Corwin Westerhof werd afgeleverd. Deze draaide open en gaf een prima bal op Wijma. Wijma begon aan één van zijn kap en draai acties en besloot met een venijnig schot bij de eerste paal. Een prachtige teamgoal die de 1-0 betekende.

Vijf minuten later was het dezelfde Wijma die heil zag in een korte terugspeelbal. Iddo Kooistra kon daarbij nog ternauwernood optreden.

Even later volgde een prima opening van de hard werkende Siemon Kuperus. Arnold Oosterbaan kwam hierbij net niet goed uit om Kooistra te verschalken.

In deze fase van de wedstrijd was het eenrichtingsverkeer en het was dan ook wachten op de twee-nul. Wijma probeerde het nogmaals met een schuiver, waarbij deze een prooi was voor Kooistra.

Kort hierop demarreerde Corwin Westerhof, waarbij hij vanaf de achterlijn, met drie man voor het doel, niet tot de juiste voortzetting kwam. Dezelfde Westerhof stook even later de ingevallen Alwin Scholte weg. Alleen voor de keeper stond het publiek al op de banken, waarbij Scholte de bal in de korte hoek naast mikte.

De 2-0 volgde alsnog. Na een vrije trap van Jarno Westerhof verlengde Wijma de bal en deze werd door Corwin Westerhof meegegeven aan Niels de Jong. De Jong wist het net wel te vinden en dit tot grote opluchting van het weer massaal opgekomen publiek.

In de slotfase mocht Zuidhorn nog een tweetal corners nemen. Bij de tweede corner was het Ruben Buursema die de bal over de lijn wist te frommelen (1-2).

In de dying-seconds van de wedstrijd was het dezelfde Buursema die van geluk mocht spreken dat hij na een charge op Corwin Westerhof op het veld mocht blijven staan. Nog zuurder werd het voor Opende toen een licht vergrijp van Remco Wijma, met een tweede gele kaart werd bestraft.

In gevaar kwam de zege echter niet meer en dus werd ook de vijfde derby van het Westerkwartier door de Peendermantsjes gewonnen.

Voor Opende wacht dinsdagavond een oefenwedstrijd bij Harkemase Boys, waarna komend paasweekend de equipe van Wijbenga en Cuperus vrij is.

Op 11 april wordt de competitie hervat met een mooie uitwedstrijd. Dan gaat Opende op bezoek bij vv Drachten.

Leave a Reply

Delen

Website sponsor:
LIMBO International: WordPress specialisten uit hartje Friesland.