Dokkum en Drogeham in evenwicht

Op zaterdag 28 maart 2026 speelde v.v. Dokkum in en tegen v.v. Drogeham. Het was een wedstrijd tussen de nummer vier en vijf, met een verschil van 10 punten. Op een winderig en fris sportpark ‘t Doltsje wilde Drogeham graag dichter naar Dokkum toe kruipen. Dokkum wilde op zijn beurt Drogeham graag op 13 punten zetten. Enkele jongens waren vandaag niet beschikbaar, dus moest trainer Wibo de Brouwer enigszins puzzelen om een sterk collectief aan de aftrap te krijgen.

De thuisploeg begon sterk want in de eerste minuut brak Matthias van Keulen goed door en stond plots oog in oog met keeper Justin Zijlstra. Zijn balletje breed was gelukkig niet op maat. De toon was gezet. Niet veel later liet Dokkum zich ook gelden. Durk van der Veen flitste langs de rechterkant maar zijn voorzet kon tot corner verwerkt worden.

Twee minuten later wist Patrick van der Velde een verdediger de bal te ontfutselen. De weg naar de goal lag open maar Patrick werd enigszins bijgehaald. Het haastige schot van zestien meter kon door de keeper worden weggewerkt.

Na een kwartier spelen kregen de groen-witten wederom een mooie kans. Een uitstekende vrije trap van Nick de Bruin kwam bij de geheel vrijstaande Giomar Anastatia. Maar hij kon zijn voet niet goed tegen de bal zetten, de bal vloog voorlangs.

Niet veel later kwam Drogeham op voorsprong. Slordig balverlies op het middenveld zorgde ervoor dat de restverdediging niet goed verzorgd was. Een steekbal zette de handige Matthias van Keulen oog in oog met keeper Justin Zijlstra. Laatstgenoemde was kansloos op de schuiver van dichtbij: 1-0!

Het was inmiddels een echte vechtwedstrijd geworden. Goed voetbal was er niet vaak bij. Vele lange ballen en vele persoonlijke duels zorgde ervoor dat het rommelig oogde. In de 35e minuut kwam Drogeham bijna op een comfortabele 2-0 maar Justin Zijlstra stak daar een stokje voor. Met een knappe redding hield hij zijn ploeg in de wedstrijd.

Vlak voor rust moest Justin Zijlstra wederom gestrekt naar de hoek, na een gevaarlijke kopbal. Maar ook nu kwam de keeper als winnaar uit de bus. Dokkum was gewaarschuwd en moest nu écht oppassen. Het spel van Dokkum was slordig en er werd haastig en paniekerig verdedigd. Bovendien waren de voorwaartsen te statisch, om iets te creëren.

Na de rust kwam William Bakker in de ploeg voor Stefan Bos. Dit had enkele omzettingen tot gevolg, wat goed uitpakte. Dokkum speelde een veel betere tweede helft en was nadrukkelijk op jacht naar de gelijkmaker. Het was Durk van der Veen die aan de rechterkant goed doorkwam. Zijn voorzet op Giomar Anastatia was op maat maar laatstgenoemde schoot te gehaast over.

Drogeham verdedigde kranig en hield Dokkum vooralsnog van scoren af. In de 66e minuut viel de verdiende gelijkmaker dan toch. Na een aanval van Dokkum viel de bal in “de zestien” van Drogeham. Rick Stielstra was attent en pikte de bal op. Oog in oog met de keeper bleef hij koel en schoof de bal in de hoek: 1-1!

Niet lang daarna werd een vrije trap van Patrick van der Velde van doellijn gehaald. En kort daarna mocht ook Nick de Bruin een vrije trap nemen, op de rand van het strafschopgebied. Zijn inzet kon weggewerkt worden door de keeper.

De wedstrijd stevende af op een gelijkspel maar in de laatste minuten gebeurde er nog vanalles. Drogeham schoot van dichtbij op de lat, zag een doelpunt afgekeurd worden wegens buitenspel en Tenny Anastatia haalde een inzet van de lijn. Aan de andere kant schoot William Bakker maar net voorlangs en kopte aanvoerder Dennis de Bruin de 2-1 binnen. De verder uitstekende leidsman zat hier echter even mis. Een vrije trap vanaf links werd knap door Dennis de Bruin binnen gekopt. De assistent scheidsrechter stak echter zijn vlag omhoog. Het was de ingevallen Dennis Metz die buitenspel stond maar die deed niet mee aan het spel. Het vlagsignaal was begrijpelijk, maar hier had de scheidsrechter zelf in moeten grijpen.

Een minuut later floot de scheidsrechter voor het laatst op zijn fluit en werden de punten dus gedeeld. De hele wedstrijd bekeken, een terechte uitslag . Al hadden beide ploegen in de slotfase de volle buit kunnen pakken.

Aanvoerder Dennis de Bruin kon ook wel leven met een punt. “We speelden een slechte eerste helft. De tweede helft was gelukkig een stuk beter. Dat mijn goal werd afgekeurd vond ik wel erg zuur moet ik zeggen. Maar goed, uiteindelijk kunnen we niet ontevreden zijn met een punt denk ik.”

Volgend (paas)weekend is v.v. Dokkum vrij en de week daarna, op 11 april, komt VIOD op bezoek. Met nog vier wedstrijden te gaan staat Dokkum dus stevig op de vierde plaats. Wellicht is er zelfs nog iets mogelijk qua ranglijst of periode?

Verslag: Jacob Kobus
Foto’s: Gijsbert Zijlstra

Leave a Reply

Delen

Website sponsor:
LIMBO International: WordPress specialisten uit hartje Friesland.