Bron: FC Surhústerfean
Het eerste seizoen van FC Surhústerfean in de eerste klasse was direct een bewogen jaar. Vanaf het begin liet de ploeg zien mee te kunnen op dit niveau, met goed spel en zelfs dominantie in fases, wat al vroeg werd onderstreept met een overwinning op de latere kampioen LAC Frisia. Toch leverde het goede spel niet altijd punten op en bleef het onderin lang spannend door nipte nederlagen.
Ook het bekeravontuur drukte zijn stempel op het seizoen: het kostte veel energie, maar bracht juist veel in beleving, saamhorigheid en trots. Op weg naar de finale stegen spelers regelmatig boven zichzelf uit en groeide de verbondenheid en het geloof binnen het team en binnen de vereniging. Hoewel de finale verloren ging, blijft deze bijzondere campagne een prachtig hoofdstuk in de clubgeschiedenis.
Het seizoen werd gekenmerkt door de nodige blessures, waardoor het belang van een brede selectie nog eens werd onderstreept. Jonge spelers kregen daardoor hun kans en lieten zien dat de eigen jeugd een belangrijke pijler is voor de toekomst van FC Surhústerfean. Daarnaast kreeg de ploeg tijdens de strijd tegen degradatie te maken met een flinke tegenslag, maar met veel karakter werd uiteindelijk handhaving veiliggesteld na bloedstollende penaltyreeks tegen Gorecht in de finale van de nacompetitie.
Achter de schermen werd volop gebouwd aan de toekomst. Komend seizoen staat Daniël Smidt als hoofdtrainer voor de groep, ondersteund door het vertrouwde team van Lieuwe van Wijk, Geert Hommes, Mark Vos en leider Gerard Veenstra. Rind Vlieg sluit aan als keeperstrainer en maakt de staf compleet.
De selectie krijgt nieuwe impulsen met de komst van Rik Nicolai, Bart de Jong en Remco van der Ploeg. Ook sluiten tijdens de voorbereiding spelers uit de B-selectie aan na een sterk seizoen, net als drie talenten uit de JO19 die kampioen werden. Daarmee blijft de club trouw aan haar beleid: eigen jeugd kansen geven en laten doorgroeien.
Na het seizoen wordt er ook afscheid genomen. Marten van der Kamp stopt als keeperstrainer, een rol die hij vorig jaar op zich nam na het vertrek van Wigchert. Michel Weisser vertrekt naar ONT, waar hij zijn doelpunteninstinct ongetwijfeld weer zal laten zien. Hij was goed voor 80 wedstrijden en 49 doelpunten. Erwin Vos hangt zijn voetbalschoenen aan de wilgen na een mooie carrière met ruim 180 wedstrijden in het eerste. Lukas Nieuwenhuis zag zijn sterke ontwikkeling beloond met een overstap naar Cambuur O21. Een meer dan verdiende stap, waar FC Surhústerfean trots op is. In een bewogen seizoen liet hij niet alleen zijn voetballende kwaliteiten zien, maar ook zijn veerkracht en karakter.
Tot slot nemen we afscheid van trainer Gert van Duinen. In drie seizoenen boekte hij niet alleen resultaten, maar liet hij de ploeg ook zichtbaar beter spelen. Met zijn visie legde hij een stevige basis voor de toekomst. Tijdens een afsluitende avond staan we stil bij alle vertrekkers. FC Surhústerfean kijkt ondertussen met vertrouwen vooruit: als eersteklasser, met een jonge en talentvolle groep.








