Bron: website Ouwe Syl
Het is dinsdagavond en we spelen de thuiswedstrijd tegen VV Oosterlittens. Het is een vreemde week. De afgelopen dagen werden gekleurd door het overlijden van twee mannen uit ons dorp, die veel voor onze voetbalvereniging hebben betekend. Eerst kwam het bericht van het overlijden van Jan van der Meij, de hoit van Sjoerd-Jan, de teammanager van het eerste, en pake van Jan Andries en Dannie. Daarna hoorden we van het overlijden van Eppie de Vries, hoit van Gerard en pake van Jonas en Tijmen. Eppie was de man die de afgelopen jaren zorgde voor de ‘keersrechte linnen op ’t feld!’ Hij was een trouwe supporter, en met de nodige humor wist hij de Sylsters vooruit te dirigeren. Gerard heeft het niet van een vreemde! En dan is het dinsdagavond. Vanavond staan we stil bij het verlies van beide mannen. De spelers dragen een rouwband en er heerst één minuut lang een doodse stilte. Het verlies heeft er flink ingehakt. Het kleurt de dagen grauw.
En dan gaan we voetballen. Op zoek naar mooie momenten. Of zoals Eppie kortgeleden zei: ‘Ik hoop dat ons kluppie nog vele bijzondere momenten mee mag maken.’ Laten we daar vanavond maar voor gaan. Scheidsrechter Patrick Bokma blaast op de fluit en we gaan los. In de uitwedstrijd, die gestaakt werd en vervolgens in Ouwe Syl werd uitgespeeld, hadden we geen greintje mazzel. We waren beter, maar de ploeg van trainer á Nijeholt maakte één goal en dat bleek genoeg om de overwinning op te eisen. Het was ook de wedstrijd waarin Matthijs een flinke hak kreeg en er met een gebroken kuitbeen vanaf moest. Vanavond hopen we dat het anders gaat.
De Sylsters pakken direct het initiatief, maar dat was in de eerste ontmoeting ook zo. VV Oosterlittens laat de bal veelal aan de Sylsters. ‘It is Littens wol goed.’ De laatste man beschikt over een strakke trap en hij peert de bal naar voren, in de hoop dat de voorwaartsen er iets mee kunnen. Thomas en Ruub zetten de lijnen uit op het middenveld. Jelmer en Tiemen vormen een nieuw centrum achterin. Het staat er prima op. De eerste kans is voor Sam. De frêle rechtsbuiten kapt zijn tegenstander uit en schiet net voorlangs. Krekt net… De Sylsters klappen erop en zijn vanaf minuut één de bovenliggende partij. Kees en Sybren doen volop mee en komen steeds weer buitenom. Een mooie actie van Sybren en dito voorzet wordt door Auke naast gekopt. Een corner van Thomas wordt door Ruben ingeschoten, helaas over. We krijgen kansjes, maar de keeper werkt niet mee. Het is veel ‘krekt net’. We zijn op zoek naar ‘krekt wol’ en naar ‘mooie momenten’. Auke probeert het vanaf links en is dreigend, maar het lukt vaak net niet. Remco passt de bal op Auke, een flinke kans, maar in plaats van de bal ineens te nemen probeert de buitenspeler te kappen. En wér is it krekt net! Je wurde d’r tureluurs fan. Dan een aanval over links. Sybren komt op, Auke speelt Remco in, maar ook deze poging gaat via keeper en paal ‘krekt net’ erin. De trainer van Littens roept ‘Kompact hâlde!’, maar de mannen staan al op een kluitje. Kan het nóg compacter?
En dan wordt de bal op het middenveld verspeeld. Gerrit Stremler krijgt te veel ruimte en produceert met links een onverwacht schot dat over Dennis in de bovenhoek vliegt. De roodhemden zijn ‘út ’e skroeven’. Niks te melden gehad en toch staat het 0-1 op het scorebord. ‘It sil dochs net wér barre?’ Het zal in de tweede helft moeten gebeuren. Eerst een bakje thee.
In de tweede helft komen dezelfde elftallen het veld weer op. Het eerste wapenfeit is wederom voor de Sylsters. Auke geeft voor, de kopbal van Tiemen gaat naast. Na een minuut of tien proberen Jelmer en Sjoerd-Jan de bakens te verzetten. Sjoerd en Dirk komen erin een nieuwe tandem aan de rechterkant. En dat pakt goed uit. Beide mannen zijn gretig en vliegen erop. De druk wordt opgevoerd en na korte tijd ligt de gelijkmaker in het netje. Remco krijgt de bal met rechts achter de keeper: 1-1. En dat is krekt wol! Oosterlittens wordt wakker geschud en probeert de bakens te verzetten. Gelukkig is Dennis scherp en paraat. Tot twee keer toe weet hij een poging van de tegenstander te verijdelen. We gaan op zoek naar nog meer mooie momenten. Oebele en Berry komen erbij nog meer fris elan. ‘Kom op jongens!’ Naar voren met die bal. En dan krijgen we een paar hele mooie momenten. Eerst is het Sjoerd die prima doorkomt en Choco vrij ziet staan. Na zijn blessure is dit een welkom cadeautje voor Dirk: 2-1. De verschillen zijn duidelijk. Ouwe Syl is heer en meester. Een prachtige aanval wordt afgerond door onze klainseun. Wesley stond zeker geen buitenspel (als je een meter achter de back staat, kún je geen buitenspel staan, meneer de grensrechter!), maar de grensrechter probeert een voordeeltje voor Littens te halen.
Een kans voor Remco vlak daarna wordt gepakt door de keeper. En dan is daar weer de tandem Sjoerd en Choco, die op stoom komt. Sjoerd brûst der oerhinne, vindt zijn maatje, en Dirk weet Auke te vinden, die met links de bal binnenschiet: 3-1, een prachtig moment. Drie puntjes, och sa wolkom: voor Jan, voor Eppie, en voor ons mooie clupke. Laten er nog vele mooie momenten volgen.
Sneon wér fierder, dan matte wy nei it doarp mei de sipel op de toer.
Supporter Jelle.






